Skip to main content

لماذا يدرس الطلبة الجامعيون في العراق اللغة الأنكليزية كمتطلب أساسي؟

 



لماذا يدرس الطلبة الجامعيون في العراق اللغة الأنكليزية كمتطلب أساسي؟

تعد اللغة الإنكليزية من اللغات الحديثة المتداولة عالمياً وهذا ماجعلها وسيلة التواصل الأكثر شهرة وطلباً للتعلم على الإطلاق سواء في التعليم الخاص أو التعليم الحكومي، ولاسيما فكرة ازدياد فرصة الحصول على وظيفة في حال كنت متحدث أو مُتقن للإنكليزية.

إذا ماجلست مع مجموعة من المتحدثين للغة الإنكليزية وسألت ما هي الفائدة التي حصلت عليها من تعلمك للإنكليزية وما هو سبب إتقانك إياها، طبعا ستتعدد الإجابات بتعدد أهداف المتكلم ومنها:

·        منهم من يظن أنه من الرقي إجادة اللغة الإنكليزية.

·        والأخر يظن إنها لغة العلوم والتكنولوجيا وما تعلمها إلا لمواكبة أخبار هذه العلوم.

·        وغيرهم من يبين بأنه مجبراً على تعلمها ليحصل على وظيفة مناسبة تساعده في تحسين دخله.

·        ومنهم يتعلمها كهواية.

·        ومنهم من يظن إنها أصبحت لغة العالم خصوصا أبناء الجيل الرقمي وما اكتسبوه من لغة إنكليزية من الأجهزة الذكية.

·        ومنهم من اكتسبها بسبب متابعته للمسلسلات والاعمال الفنية الأنكليزية.

وغيرها الكثير من الأسباب، أما السبب الذي استنتجه (كمختصة في تدريس اللغة الإنكليزية) من خلال المناهج التي حددتها الوزارة للمراحل الجامعية حسب اعمام وزارة التعليم العالي والبحث العلمي المرقم (8053/5 ت ب) والصادر في تأريخ 18/ 10/ 2018 فهو تطوير لمهارات الطالب الأربع: الإستماع والتكلم والقراءة والكتابة بلغة أجنبية (عالمية بسيطة التركيب النحوي وقليلة العدد من حيث الكلمات مقارنة باللغة العربية)، وكذلك توسيع آفاق الطلبة وفتح نوافذ جديدة لمواكبة التطلع على تحديثات العلوم والأبحاث وأراء المختصين في مجالهم من إنتاج العالم الآخر.

أما تدريس اللغة الإنكليزية لغير المختصين بها فيكون تحت مسميين أساسيين وهما: اللغة الإنكليزية لغرض محدد ESP: English for Specific Purpose  أو اللغة الإنكليزية كلغة أجنبية EFL: English as a foreign Language.

المسمى الأول أو مايعرف بالESP غالبا ما يكون عبارة عن برنامج تدريبي لغرض تطوير مهارة محددة أو التركيز على جانب معين من اللغة، مثلا يود مجموعة من المستثمرين السفر إلى بلد أجنبي وهم بحاجة إلى تطوير أو تنشيط مهارتهم في الاستماع والرد باللغة الإنكليزية للتفاوض بشأن العقود الإستثمارية. وهذا مايُلزم مدرس اللغة الإنكليزية بتطوير برنامج تدريبي سريع يصيب هدف مطلب المتعلمين بأقصى فائدة منشودة كتصميم بيئة إستثمارية وتهيئة محادثات إستثمارية حقيقية للإستماع إليها والتدرب على نطق مفرداتها ومعرفة معانيها ودلالاتها وما إلى ذلك من نشاطات.

أما المسمى الثاني أو مايعرف بال EFL (وهذا النوع الذي أوصت به وسنته وزارة التعليم العالي والبحث العلمي كمنهج أساسي في الجامعات العراقية) يكون عبارة عن برنامج مُعد ومُهيء بحرفية عالية من مختصين في تدريس اللغة لتنمية المهارات الأربع أنفة الذكر وحسب مستويات متسلسلة تناسب مختلف الأهداف وتستهدف العديد من الإختصاصات بحيث تكون سُلمة لإنطلاق المتعلم في البحث عن مفردات و مواضيع اختصاصه باللغة الإنكليزية والتطلع على وجهات النظر المختلفة ومناقشتها والمبادرة بطرح قضايا أخرى جديدة.

اليوم ومن منبرك أنت كطالب،

·        هل تسألت لماذا أنت مُلزم بدراسة اللغة الإنكليزية في الجامعة؟

·        وما الفائدة المرجوة من إتقانك لمادة اللغة الإنكليزية المحددة لمرحلتك الدراسية؟

·        هل فعلا استخدمت اللغة الإنكليزية التي تعلمتها في مجال تخصصك الجامعي؟

·        هل ساعدتك اللغة الإنكليزية التي تعلمتها في الجامعة على تطوير مهارات جديدة في حياتك؟ 

إذا ما استطعت الإجابة على هذه الأسئلة وغيرها، شاركنا إياها وزد ملاحظاتك عليها في التعليقات أدناه.

 

 

Comments


  1. The English language is a global language and it is a necessary means of communication in our present time because it is the language of science and technology. The university student must be fluent in the English language

    ReplyDelete
  2. Rawaa Ismail Abdullah

    The English language is one of the important languages ​​that the student needs in school, university and career life, as it is an international language

    ReplyDelete
  3. لانه لغة العلوم والتكنولوجيا وما تعلمها إلا لمواكبة
    أخبار هذه العلوم

    ReplyDelete
  4. modern languages ​​spoken globally, and this makes it the most popular means of communication and in demand for learning at all, whether in private or government education, especially the idea of ​​increasing the opportunity to get a job if you are a speaker or fluent in English.

    ReplyDelete
  5. modern languages ​​spoken globally, and this makes it the most popular means of communication and in demand for learning at all, whether in private or government education, especially the idea of ​​increasing the opportunity to get a job if you are a speaker or fluent in English.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Grammar Translation Method (GTM)

  Grammar Translation Method (GTM) What is GTM ? It is an acronym of Grammar Translation Method. It is one of the most traditional method that is used earlier in the 20th century in teaching of classical languages; Latin & Greek.   What is the purpose of using GTM in Teaching English language? GTM used to help students:      read and appreciate foreign language literature,   be familiar with their native language grammar through studying the grammar of the target language,   grow up intellectually by the using of mental exercises of learning, even though they probably never use the target language they are learning.   What are the principles of GTM?   Read and write the literature in target language.   The main goal is to translate each language into other.   To communicate in target language is not important.   The primary skills are reading and writing.   The teacher is the main authority in the...

Communicative Language Teaching

  Communicative Language Teaching  What is CLT? The communicative approach in language teaching starts from a theory of language as communication. The goal of language teaching is to develop what Hymes (1972) referred to as "communicative competence." Hymes coined this term in order to contrast a communica­tive view of language and Chomsky's theory of competence.   Chomsky held that linguistic theory is concerned primarily with an ideal speaker-listener in a completely homogeneous speech community, who knows its language perfectly and is unaffected by such grammatically irrelevant conditions as mem­ory limitation, distractions, shifts of attention and interest, and errors (random or characteristic) in applying his knowledge of the language in actual performance.   The Communicative Approach is based on the idea that learning a language successfully comes through having to communicate real meaning. In the Communicative Approach, the main objective is to pres...

Audio Lingual Method (ALM)

Audio Lingual Method (ALM) What is ALM ? ALM means Audio-Lingual Method Charles Fries (1945) led the way in applying structural linguistics in developing method. Later in its development, the principle from behavioral psychology (Skinner 1957) were incorporated.   W hat is the purpose of using ALM in Teaching English language? ALM used to help students use target language communicativly automatically without stopping to thing, so they have to form new habits in the target language. What are the principles of ALM? language forms occur within context. The native and target language have separated linguistic systems. Teacher is the model of target language. Language learning is a process of habit formation. It is important to prevent learners from making errors, and if there any they corrected immediately. The purpose of language learning is to learn how to communicate correctly. Particular parts of speech occupy particular slots is sentences. Positive reinforcement he...